måndag 19 januari 2015

Tales of the Unknown: The Bard's Tale

Old School Revival är coolt, och Bard's Tale är rätt OSR! Finns på en NESemulator nära dig!


Äventyret ser ut såhär: Ni är insnöade i en stad, en ond trollkarl har låst in sig i ett torn och ni är äventyrare. Vad gör ni? Världen är väldigt liten 30x30 rutor och utgörs enbart av staden Skara Brae. Ni drar gata upp och gata ner, spöar hundar, orker, kobolder och en sjuk mängd besvärjare.

Just mängden besvärjare är uppseendeväckande, rediga gatugäng med typ nio besvärjare ger sig på ditt gäng ganska ofta. Så många universitetspoäng som sipprar ut i rännstenen till ingen nytta. De är inte ens speciellt hårda, besvärjargängen.

Barden verkar vara en central del av storyn. "Bard" finns med i namnet, har du en Bard i ditt gäng kan du välja att sjunga när som helst, typ, och så vidare. Jag fattar inte vad de olika sångerna gör och min bard BARDI han bara spela en truddilutt på sitt horn innan hen tappade rösten. Vem tappar rösten av att spela på ett horn? BARDI.
The song I sing
Will tell the tale
of a cold and wintery day;
Of castle walls
And torchlit halls
And a price men had to pay.
When evil fled
And brave men bled
The Dark one came to stay,
'Til men of old
For blood and gold
Had rescued Skara Brae.

Gårdagens spelsession gick ut på att lära mig spelet. En av höjdpunkterna var att rulla fram karaktärer, det känns väldigt penna-och-papper. Krigare ska ha hög STR för det ger mycket HP, magiker ska ha mycket INT för det ger MP. Vissa klasser verkar få högt i vissa värden ofta, men jag är inte säker på om det är bra för dem eller om det bara är så det blir.

Vad jag lärt mig:

Sätt starka längst fram för de verkar vara de som får mest stryk. Bara de tre första  får anfalla med Attack handlingen men de som står bakom kan kasta besvärjelser och i BARDIs fall även spela lite musik med oklar anledning och verkan. En bra sammansättning av en grupp skulle vara 3 starka krigare längst fram med mycket HP och tre Wizards eller Sourcerers (vet ej vad det är för skillnad på dem) bakom dem. Jag kör en rätt blandad grupp nu med två Rogues som inte verkar göra någonting alls.

Ett bra starter kit är Round Shield och Short Sword, för de har man råd med för de 300 guld man får från början av spelet. Mer pengar är svårt att få tag på, de flesta fiender tappar runt 15-30 guld per strid. Helning är ett money hole så djupt att jag fick sälja alla mina svärd för att ha råd att resurecta magikern ADAII som gick och dog hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar